Dag 6 Malang, reizen naar Bromo

15 juli 2023 - Malang, Indonesië

Vandaag gingen we pas om 9 uur op pad naar de Kampong in/van Malang. Vroeger een vrijplaats voor criminelen, nu schoongeveegd door militairen(?) en heel bijzonder opgeknapt door studenten. Het is een kleurrijke instagrammable wirwar van steegjes tegen de hellingen van een rivier.

Daarna bezochten we Chinatown van Malang en een Chinese tempel. In de tempel worden drie Chinese godsdiensten beoefend. Dit heeft te maken met Soekarno. In de wet staat dat elke Indonesiër één god mag aanbidden en Soekarno vond dat vijf Godsdiensten wel genoeg waren. Daarom is er voor de veiligheid één tempel voor zowel Taoïsme, Confucianisme en Boeddhisme. Verder viel op dat alle huizen daar versterkt zijn met ijzeren tralies etc. Dit is gekomen na hevige rellen in 1998 waar Chinezen de schuld kregen van het instorten van de economie.

Via de lokale markt (stalletjes langs de weg die vaak al om 4 uur 's nachts open gaan) liepen we naar Toko Oen, waar een groot spandoek iiedereen in het Nederlands welkom heet. Aangeprezen in onze reisbeschrijving en in de gids, maar viel in het echt wat tegen.

Hierna naar het hotel om de koffers in te pakken en naar Bromo te vertrekken. Ook dat was weer een memorabele rit met applaus voor de chauffeur.

Hotel Lavaview ligt hoger dan Bromo en we hadden een prachtig uitzicht op zowel de berg waar we naartoe zouden gaan als de vulkaan zelf. Bij het uitstappen werden we direct aangeklampt door de lokale verkopers van mutsen en sjaals. "Very cold, very cold, mam". No, I'm from Holland, I'm not cold. "Is souvenir, mam" jaja.

1. Jenny:
    17 juli 2023
    Het ziet er echt fantastisch uit! Jullie hebben een druk programma, maar zien zo wel heel veel. Echt heel gaaf.
    Veel plezier!