Dag 5 Trein + busje naar Malang

14 juli 2023 - Malang, Indonesië

Vroeg op: 5:30 vertrek vanaf het hotel en ontbijt mee in een tasje. Fahmi (je schrijft het dus met een h) stond klaar met een andere chauffeur omdat Ronnie al onderweg was naar Jombang. Aangekomen bij het station kregen we een hartverzakking omdat Matthijs zijn rugzak in het busje had laten liggen en de chauffeur niet reageerde op appjes. Ondertussen kreeg Fahmi ook nog door dat er alleen voor ons treinkaartjes waren en niet voor hem. Gelukkig kwam alles goed en vertrok de trein om 06:45. Drie uur later waren we in Jambong. Tijdens de treinreis hadden we inderdaad een veel beter zicht op het landschap dan vanuit de auto.

In Jambong stond Ronnie klaar om ons naar Malang te brengen. Rijden door Indonesië is een belevenis op zich. Wat NL aan fietsen heeft, heeft Indonesië aan brommers, scooters en motoren. Net als fietsers hebben ze hun eigen regels. Geldt trouwens ook voor al het andere verkeer. Stoplichten zie je nauwelijks en rood betekent nog even snel gasgeven. Op sommige kruispunten staat een mannetje op onnavolgbare wijze met een vlag te zwaaien, terwijl het verkeer rakelings langs hem heen raast.

Na een tijd stopten we om bij een halal tentje wat koffie en thee te drinken en even naar het toilet te gaan (ook een belevenis op zich). Maar het uitzicht op Danau Selorejo (meer) was prachtig! Na nog een lange rit maakten we een stop bij een waterval. Op deze plek staat zowel een moslim gebedsruimte, een hindoeïstische ruimte en plek voor boeddhisme. Weer later zijn we gestopt in Blimbing om te lunchen. Einde van de dag kwamen we aan in Malang.

Het hotel Harris was een soort mega Novotel met heel veel gasten. We hebben 's avonds in de bar wat gegeten en gedronken. Doordat het hotel in een park stond dacht Patrick dat Malang een dorpje was. We hebben het even opgezocht maar Malang heeft 768.00 inwoners, ongeveer evenveel als Amsterdam dus. Nog wat cijfers: Java heeft 140 miljoen inwoners waarvan meer dan 10 miljoen in Jakarta. De bevolkingsdichtheid in Nederland is 300 inwoners per vierkante km, 400 op Bali en 700 op Java (...)!