Dag 3 Borobudur en Jogjakarta

12 juli 2023 - Borobudur, Indonesië

Vandaag zijn we vroeg opgestaan om om 7 uur te ontbijten. Faami had ons al verteld dat de Indonesiërs altijd/overal rijst (en bami) eten, dus ook bij het ontbijt. Dat stond er dus ook in vele varianten.

Om 8 uur vertrokken we te voet naar de Borobudur: een eeuwenoud boeddhistisch heiligdom en een grote toeristische trekpleister. Lees vooral de bijzondere geschiedenis op Wikipedia (ofzo). Er is veel gestolen en vernield, met als gevolg dat het aantal bezoekers is gemaximeerd, er strenge beveiliging is en ook dat alle bezoekers verplicht sandalen aan moeten die je bij de ingang krijgt (mag je naderhand houden, wel zo hygiënisch).

We kregen uitleg van een lokale gids (onze eigen gids had al getipt dat we na afloop een tip moesten geven. Dat was wel slim, want dat zit nog niet in ons systeem). Het bouwwerk is heel bijzonder en het uitzicht magnifiek! Wij hadden geluk met het weer: het was helder waardoor we vrij zicht hadden op de Merapi, een actieve vulkaan. Faami vertelde dat er vorige week nog een aardbeving was geweest "niet zo hard, maar 6,4" (!) En dat er op dit moment ook nog steeds lava uit de krater stroomt.

Hierna gingen we terug naar het hotel en hadden nog een uurtje om te rusten, voordat we werden opgehaald voor het volgende hoogtepunt: een tocht met paard en wagen door de dorpjes in de omgeving. We kregen weer een lokale gids die ons uitleg gaf over het proces van tempeh maken van sojabonen, hoe kroepoek van cassave wordt gemaakt. Ze heeft ons ook verschillende gamelan instrumenten laten zien, maar omdat er pas iemand overleden was hebben we ze uit respect niet aangeslagen. Als laatste kregen we wat jasmijnthee en verschillende lekkernijen.

Hierna vertrokken we naar Jogjakarta.

....stukje vul ik later aan...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bert:
    12 juli 2023
    In het hotel aangekomen, bleven Nathalie en Alexander om uiteenlopende redenen op hun kamer terwijl Bert probeerde Beavis & Butthead zich te laten gedragen in het zwembad. Zometeen afdrogen, handdoeken inleveren, op de kamer even douchen en dan op naar het avondprogramma!
  2. Jan Groenewegen:
    12 juli 2023
    Wat zullen jullie veel indrukken opdoen daar!! Het ziet er echt fantastisch uit. Wat hebben jullie trouwens schattige sandalen aan...
  3. JJenny:
    Wat een mooie fotos