Dag 8 Kalibaru

17 juli 2023 - Kalibaru, Indonesië

Gisteravond zaten we met nog een paar gasten in het restaurant van het hotel. Vanochtend waren we nog met één ander gezin. Het is een behoorlijk groot complex waar we zitten, omdat er per twee kamers een huisje op het terrein staat.

We startten rustig om 09:00 uur, was de bedoeling. Maar de plantage die we zouden bezoeken was gesloten, dus werd het een uurtje later. Oh nee, toch niet, we vertrokken om 09:30 te voet vanaf het hotel voor een toer langs plantages en locals voor uitleg over Indonesische kruiden en specerijen. We hebben koffie- ( Arabica) en cacaoboon struiken gezien; nootmuskaatplanten, slingerplanten waar vanillebonen aan groeien, bomen waarvan de schors de basis voor kaneel is, peperkorrels en de boom voor dragonfruit. Vervolgens zagen we hoe het sap, dat van de klapper (kokosbomen) wordt geoogst, wordt ingedikt tot een blok suiker. Daarna liepen we het terrein af naar o.a. rijstplantages. We kregen ramboutan te eten (een vrucht verwant aan lychees). Onderweg haalde de gids ook durian (!) en schudde hij een papaja uit de boom die we vervolgens mochten opeten. Bij de papajaboom stonden ook kurkumaplanten. Kurkuma wordt gewonnen uit de wortels ervan. Even later sneedt hij citroengras af. En zagen we hoe rijst en koffiebonen door locals gedroogd worden. We werden langs allemaal onderkomens geleid waar mensen wonen en werken. We werden voor koffie en thee uitgenodigd en hebben daar de durian soldaat gemaakt. Ook kregen we daar passievrucht (groot!) en zuurzak om te proeven. Patrick, Bert en Matthijs hebben de durian aangedurfd. De koffie was echte Javaanse koffie. Je moet de koffie even laten bezinken voor je kunt drinken anders zit je mond vol drab. Overal waar we stopten kregen we wat te eten: van minibananen en kroepoek tot gestoomde rijstpuddinkjes. We hebben de palm met enorme stekels gezien waar het snakefruit onderin groeit: een peervormige vrucht met de huid als een slang. Als laatste zagen we de struik/boom waar stervruchten aan groeien en werd suikerriet afgesneden zodat we dat konden proeven. Oh ja, onderweg kwamen we ook nog een schapenhandelaar tegen die zojuist 2 schapen had gekocht en ze achterop de brommer naar de dierenmarkt ging brengen(!). Aan het eind van de tour kregen we nog een bosje ramboutan en werden we uitgenodigd om wat specerijen te kopen.

De middag hebben we rustig aan gedaan. Gezwommen in het zwembad, vuile was gewassen, games gespeeld en blogs bijgewerkt. Om 16 uur zijn we nog even met zijn allen naar Kaliburu gegaan om te pinnen en wat water in te slaan voor de reis van morgen want dan moeten we weer vroeg op.

1. HH:
    17 juli 2023
    Leuk een ‘spice’ tour en ook lokale lekkernijen! Lekker om ook even een middag te niksen. 😀