Dag 12 De boot op

21 juli 2023 - Rinca, Indonesië

Om 07:15 zaten we aan het ontbijt. Zo grappig om je te realiseren dat alle eetzalen en restaurants van hotels gewoon open zijn. Alsof je op een veranda zit. Vaak is het ook een ander gebouwtje.

Afijn om 8:30 stond Fendi klaar om ons mee te nemen naar de haven. Er was even gedoe of het hotel wel begreep dat ze onze koffers een dagje moesten bewaren, maar dan komt een gids altijd van pas. We hadden allemaal een dagrugzak mee met in ieder geval anti mug, zonnebrand en pet. Na een kort ritje stopte we even voor een foto vanwege het prachtige uitzicht op de baai en haven van Labujanbajo.

De boot was geweldig. Er was een dak annex bovendek waar de heren zich gelijk op installeerden. Zelf gingen we op de banken aan de voorkant zitten. Na iets meer dan een uur legden we aan om te gaan snorkelen. Wat een avontuur! We hadden het allemaal nog nooit gedaan. Zo gaaf om vissen, die je alleen van documentaires en aquaria kent, in het echt te zien. Vissen in allerlei vormen en maten, maar vooral die kleuren! We hebben geen onderwatercamera, dus kunnen hier niks van laten zien, maar Google eens op snorkelen in Indonesië. Nemo en Dory hebben sowieso gezien :-). Moe van het snorkelen, kregen we een geweldige lunch voorgeschoteld, die kapitein Hoesein en hulp samen hadden gemaakt.

Hierna tuften we een eind door naar Rinca, het eiland met tweenagrootste komodovaranenpopulatie. Er was een uitgezette route en bij elk infobord stond een gids om het toe te lichten. Na drie panelen en het museum mochten we 'het wild' in. Instructies: bij de gids blijven, stil zijn en afstand houden. Direct aan het begin lag er al een varaan ons op te wachten. Als je niet beter weet zou je bijna denken dat ie daar is neergelegd voor de toeristen. Het is net of je Jurasic Park in stapt! We vervolgden onze weg, maar helaas geen varanen, wel een spectaculair uitzicht over de baai. We liepen al naar beneden toen Alexander riep dat hij wat zag. Daar was varaan nr 2. Een behoorlijk uit de kluiten gewassen mannetje. Toen we weer bij het museum waren werd onze gids hartelijk uitgelachen door de andere gidsen dat hij de varaan niet zelf had gespot. Op de terugweg (over een vlonder) zagen we nog apen, herten en... nóg een varaan.

Hierna voeren we richting Komodo. Op het programma stond eigenlijk dat we nog zouden snorkelen, maar omdat het nog een behoorlijk stuk varen was naar Komodo, èn het beter was daar 's ochtends vroeg te beginnen, besloten we om die snorkelen al optie te houden als we op tijd zouden aankomen. Het was ruim na vijf uur toen we bij een snorkelplek aankwamen, dus daar hebben we vanaf gezien. De zon gaat om zes uur onder, dus we zouden sowieso te weinig licht hebben gehad.

Bij een mangrovebos gingen we voor anker en kregen even later weer een heerlijke maaltijd opgediend. De zon was inmiddels onder en het was wat gaan waaien. Fendi t het steenkoud en begreep niet dat wij zonder jas oid konden blijven zitten. Om 20 uur was het stikdonker en zijn we gaan slapen, of proberen te gaan slapen. We sliepen met zijn allen in één kleine ruimte.

Oh ja, wist je dat als je gaat snorkelen je heel goed kan verbranden 😳... ?

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl