Dag 11 van Ubud naar Flores

21 juli 2023 - Labuanbajo, Indonesië

Stipt om half acht zaten we, met ingepakte koffers, aan het ontbijt. Om 8 uur werden we opgehaald om naar het vliegveld Denpasar te gaan voor een vlucht van ca 1 uur naar Flores. Alles liep voorspoedig: inchecken, security (suf, ik was vergeten een mes uit mijn rugzak te halen en moest het inleveren... denk dat mijn nagelschaartje meer schade aan kan richten) en uiteindelijk ook boarden. Op de borden had gestaan dat we naar gate 4 moesten. Op een gegeven moment liep daar een officiële meneer rond die iets in het Indonesisch omriep, iets met Komodo. Bleek dus een gatewissel te zijn; het vliegveld van Flores heet Komodo airport.

Aangekomen op Flores bleek het een stuk warmer dan op Bali te zijn. We werden opgewacht door onze nieuwe gids, Fendi. Hij bracht ons naar het hotel en vertelde onderweg alvast een en ander over Flores. Er wonen iet meer dan 2 miljoen mensen. Het is vooral gericht op natuur en cultuur en is overwegend Rooms Katholiek vanwege de kolonisatie door achteenvolgens Portugal en Nederland. Terwijl we reden zagen we dat de lantarenpalen in de vorm van de Komododraken zijn gemaakt.

Het hotel is geweldig! Het ligt aan zee (ga niet zwemmen vanwege vervuiling) en is het eerste hotel met een duidelijke uitleg over waterverbruik en tegengaan van verspilling. Uiteraard zijn we gelijk op het strand gaan kijken, maar buiten de schaduw is het wel erg warm. Dat belooft wat voor morgen, want dan moeten we om half negen klaar staan met voldoende zonnebrand, anti-mug, zwem- en trekkingkleding.

Tegen het eind van de middag zijn we in het restaurant gaan zitten om de zonsondergang bij zee te zien (zon gaat 18 uur onder). Het was prachtig! En ook iets korter dan ons Bromo avontuur. De jongens zijn daarna nog gaan zwemmen omdat het toen eindelijk leeg was. Kortom, weer een bijzondere dag.

Komende twee dagen zitten we op de boot, dus geen WiFi.

1. Anita:
    21 juli 2023